سرویس مسک یا ماسک پیامک چیست؟

آیا تا به حال به پیامک‌هایی که بانک‌ها برای شما ارسال می‌کنند دقت کرده‌اید؟

اگر به پیامک‌هایی که بانک‌ها برای شما ارسال می‌کنند دقت کرده باشید متوجه شده‌اید که در برخی از این پیام‌ها به جای شماره تلفن ارسال کننده پیام، نام بانک درج شده است. یعنی به جای اینکه در بالای پیام شماره ارسال کننده عددی مانند 500091  باشد عبارت «Bank Melat» و یا «B.Pasargad» نوشته شده است.

این عبارت دقیقا مفهوم مسک پیامک یا ماسک پیامک است.

مسک یا ماسک پیامک، عبارتی است که به جای شماره ارسال کننده پیام درج می‌شود.

عبارت ماسک در اینجا همان مفهوم ماسک و یا نقاب را دارد و سرویس ماسک،

سرویسی است که به وسیله آن شماره ارسال کننده پیام کاور و پوشانده می‌شود.

برای آشنایی با سامانه ارسال پیامک انبوه مقاله «پنل ارسال پیامک» را مطالعه کنید.

شرایط استفاده از سرویس ماسک Mask پیام کوتاه

شرایط استفاده از سرویس مسک (Mask) پیامک رهیاب پیام گستران

استفاده از سرویس ماسک Mask پیام کوتاه برخلاف سامانه‌های ارسال پیامک انبوه نیازمند شرایط خاصی است و به همین دلیل هر فرد و یا کسب و کاری نمی‌تواند از آن استفاده کند.

مهم‌ترین شرایط استفاده از سرویس ماسک پیامک به شرح زیر است:

1. درخواست از طرف شخصیت حقوقی

2. پرداخت هزینه راه‌اندازی سرویس ماسک (مسک)

ارائه درخواست از طرف شخصیت حقوقی و پرداخت هزینه راه‌اندازی سرویس مسک بزرگترین و مهم‌ترین چالش‌های استفاده از سرویس مسک است.

بسیاری از افراد و کسب و کارهای کوچک و متوسطی که از سامانه‌های ارسال پیامک انبوه و بازاریابی پیامکی استفاده می‌کنند دارای شخصیت حقیقی هستند به همین دلیل نمی‌توانند از سرویس مسک پیامک استفاده کنند.

علاوه بر شخصیت حقوقی، هزینه بسیار بالای راه‌اندازی سرویس مسک، دومین مشکلی است که کسب و کارهای کوچک و متوسط با آن روبرو هستند و به این دلیل نمی‌توانند از سرویس مسک پیامک استفاده کنند.

علاوه بر این شرایط، استفاده از سرویس مسک پیامک دارای چند محدودیت هم است.

سرویس مسک (ماسک) پیامک تنها برای کاراکترهای انگلیسی و به تعداد حداکثر 11 کاراکتر در دسترس است. یعنی کسب و کارها نمی‌توانند با نام فارسی برای مخاطبان خود پیام ارسال کنند.

با توجه به الزام به استفاده از کاراکترهای انگلیسی، برخی اعتقاد دارند استفاده از این سرویس برای کسب و کارهایی که با نوشتار فارسی در نزد مخاطبان خود شناخته می‌شوند مفید نیست.

همچنین استفاده از سرویس ماسک پیامک تنها برای 11 کاراکتر امکان پذیر است. یعنی اگر نام کسب و کار و یا برند تجاری بیش از 11 کاراکتر باشد باید به صورت خلاصه درج شود. برای مثال بانک ملت که تعداد کاراکترهای انگلیسی آن کمتر از 11 کاراکتر است نام خود را در سرویس مسک به صورت کامل و به شکل «Bank Melat» درج می‌کند. اما بانک پاسارگاد که تعداد کاراکترهای نام آن بیش از 11 کاراکتر است نام خود را به صورت مخفف یعنی «B.Pasargad» در سرویس مسک درج می‌کند.

علاوه بر سرویس مسک، یکی دیگر از مواردی که باعث افزایش اثربخشی ارسال پیامک می‌شود استفاده از خطوط خدماتی است. موضوع خطوط خدماتی به صورت کامل در مقاله «خطوط خدماتی ارسال پیامک انبوه چیست؟» شرح داده شده است.

هزینه پیامک در سرویس مسک

یکی از سوالات پرتکراری که از همکاران ما در واحد فروش رهیاب پیام گستران پرسیده می‌شود در خصوص هزینه ارسال پیامک انبوه (بالک Bulk پیامک) با استفاده از سرویس مسک است.

هزینه ارسال پیامک انبوه با سرویس مسک با هزینه ارسال پیامک انبوه بدون استفاده از سرویس مسک Mask تفاوتی ندارد.

یعنی اگر برای ارسال هر پیامک با استفاده از سامانه‌های ارسال پیامک انبوه 160 ریال پرداخت می‌کنید با استفاده از سرویس مسک هم باید 160 ریال پرداخت کنید و در هزینه ارسال هیچ تفاوتی بین سرویس مسک و ارسال پیامک معمولی وجود ندارد. تنها تفاوت در هزینه راه‌اندازی سرویس ماسک است.

با توجه به اینکه کیفیت ارسال پیامک با خطوط سرشماره‌های مختلف اعم از 1000، 3000، 50001، 50009 و سایر خطوط با یکدیگر تفاوتی ندارد اما هزینه ارسال هر پیامک این خطوط با یکدیگر متفاوت است، پیشنهاد ما به استفاده کنندگان از این سرویس این است که از سرشماره‌های 50001 و 50009 که هزینه ارسال هر پیامک کمتری دارند برای سرویس ماسک استفاده کنند.

یکی از نکات بسیار مهم در ارسال پیامک انبوه انتخاب مخاطب است که در مقاله «انتخاب مخاطب هدف برای ارسال پیامک» در رابطه با آن صحبت شده است.

مزایای استفاده از سرویس مسک (ماسک) پیامک

با توجه به مواردی که دربالا در رابطه با سرویس مسک گفتیم شاید این سوال در ذهن شما بوجود بیاید که با توجه به هزینه بسیار بالای راه‌اندازی این سرویس و محدودیت‌هایی از جمله تعداد کاراکتر و تنها قابلیت استفاده از کاراکترهای انگلیسی، کسب و کارها چرا از این سرویس استفاده می‌کنند؟

پاسخ به سوال بالا تنها یک پاسخ ندارد و دلایل مختلفی وجود دارد که کسب وکارها به استفاده از سرویس مسک روی می‌آورند.

برخی از این دلایل به شرح زیر است:

افزایش آگاهی از برند Brand Awareness

افزایش آگاهی از برند | رهیاب پیام گستران

آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید که کسب و کارها چرا از بیلبورد تبلیغاتی استفاده می‌کنند؟

برخی از بیلبوردها یک محصول مشخص را تبلیغ می‌کند و هدف از نصب چنین بیلبوردی معرفی محصول و در نتیجه افزایش فروش آن محصول است.

اما در بین بیلبوردهای تبلیغاتی یکی از مواردی که این روزها بسیار رواج پیدا کرده است؛ بیلبوردهای تبلیغاتی است که تنها نام یک برند در آن درج شده است و به صورت مشخص محصول خاصی در آن تبلیغ نشده است. به نظر شما هدف از نصب چنین بیلبودی چیست؟

یکی از موضوعات که در فرایند تبدیل مخاطب به مشتری مطرح است آگاهی از برند است.

آگاهی از برند یعنی مخاطبان (مشتریان بالقوه) کسب و کار تا چه اندازه نام برند را به خاطر می‌آورند و از آن یاد می‌کنند.

یکی از راهکارهایی که کسب و کارها برای افزایش آگاهی از برند مخاطبان خود انجام می‌دهند؛ در معرض دید مخاطب قرار گرفتن است. یعنی وقتی کسب و کاری بیلبورد تبلیغاتی خود را در سطح شهر نصب می‌کند قصد دارد که مخاطبان برند و کسب و کار آن را بشناسند و به خاطر بسپارند تا در زمانی که به محصولی نیاز پیدا می‌کنند که آن برند آن را عرضه می‌کند به یاد برند بیافتند.

علاوه بر بیلبورد تبلیغاتی و سایر فضاهای تبلیغاتی آفلاین مانند استرابرد، یکی از فضاهایی که کسب و کارها می‌توانند با هزینه بسیار اندک در آن حضور داشته باشند صندق پیام مخاطبان است. مخاطبان کسب و کار شاید در زمان رانندگی و عبور از کنار بیلبورد آن را مشاهده نکنند اما حتما در طول روز بارها به صندق پیام خود مراجعه می‌کنند.

با توجه به مواردی که در بالا اشاره شد نتیجه می‌گیریم، یکی از اهداف استفاده از سرویس مسک (ماسک) پیامک افزایش آگاهی از برند Brand Awareness است.

اگر هنوز سامانه ارسال پیامک انبوه خود را راه اندازی نکرده‌اید به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله «بهترین پنل ارسال اس ام اس ایران» را مطالعه کنید.

برند سازی شخصی

علاوه بر آگاهی از برند، برندسازی شخصی هم یکی از مزایای استفاده از سرویس مسک پیامک انبوه است.

با توجه به اینکه برای انتخاب عنوانی که به جای سرشماره پیام نمایش داده می‌شود محدودیتی وجود ندارد؛ برخی افراد با شخصیت حقوقی درخواست استفاده از سرویس مسک را می‌دهند و نام خود را به جای سرشماره درج می‌کنند.

برند سازی شخصی بیشتر مناسب افرادی است که قصد دارند خودشان را به مخاطبان خود معرفی کنند. نمونه بارز استفاده از سرویس مسک پیام کوتاه برای برند سازی شخصی، استفاده چهره‌های سیاسی از این سرویس است.

به عنوان مثال کاندیدهای انتخابات‌های مختلف در کشور، در دوران انتخابات برای معرفی طرح‌ها و برنامه‌های خود به مخاطبان، از سرویس مسک پیام کوتاه استفاده می‌کنند و به جای سرشماره ارسال پیام نام خود را درج می‌کنند.

استفاده از سرویس مسک پیامک یکی از روش‌های متداول برندسازی شخصی است که این روزها بسیار رواج پیدا کرده است.

در استفاده از سامانه ارسال پیامک انبوه همواره باید مراقب حقوق مخاطبان خود باشید. یکی از مواردی که در راستای حقوق مخاطبان باید همیشه مد نظر قرار دهید عدم ارسال پیامک انبوه بدون اجازه مخاطبان است. این موضوع به صورت کامل در مقاله «نحوه اجازه از مخاطبان برای ارسال پیامک انبوه» شرح داده شده است.

افزایش تعامل Engagement

افزایش تعامل مخاطبان شرکت رهیاب پیام گستران

همانطور که در مقاله «عوامل موفقیت ارسال پیامک انبوه» ذکر کردیم؛ عوامل موفقیت ارسال اس ام اس انبوه به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند.

دسته اول مربوط به انتخاب مخاطبانی است که برای آن‌ها پیام ارسال می‌شود. یعنی هر چه مخاطبانی که برای آن‌ها پیامک انبوه ارسال می‌شود درست‌تر انتخاب شده باشند احتمال موفقیت ارسال پیامک انبوه بیشتر است.

دسته دوم مربوط به متن ابتدای پیامک و سرشماره‌ای است که با استفاده از آن اس ام اس انبوه ارسال می‌شود.

و دسته سوم مربوط به متن و لحن کلی پیام است.

از بین سه دسته‌ای که در برای موفقیت ارسال پیام کوتاه انبوه ذکر شد؛ دسته دوم دقیقا به موضوع استفاده از سرویس مسک (ماسک) پیام کوتاه اشاره دارد.

هنگامی که پیام کوتاه با استفاده از سرویس ماسک Mask پیام کوتاه ارسال می‌شود؛ به جای سرشماره ارسال کننده پیام، نام مخاطب درج می‌شود. درج نام مخاطب به جای سرشماره ارسال پیامک انبوه باعث ترغیب مخاطب به بازکردن پیام و مطالعه متن پیام می‌شود. یعنی هنگامی که مخاطب در صندق پیام کوتاه تلفن همراه خود به جای سرشماره «500092» نام مخاطب «Bank Melat» را مشاهده می‌کند؛ با پیام تعامل Engagement بیشتری برقرار می‌کند.

تعامل بیشتر مخاطب با پیامک، یکی از پیش‌نیازهای لازم برای ترغیب کاربر به (CTA) انجام عملی است که از او می‌خواهیم.

با توجه به مواردی که در بالا بیان شد؛ یکی از مزایای استفاده از سرویس مسک پیامک افزایش تعامل مخاطبان با کسب و کار است.

برای گرفتن بهترین بازخورد از ارسال پیامک انبوه همواره به زمان ارسال پیامک توجه داشته باشید. برای اطلاع از بهترین زمان و ساعت برای ارسال پیامک انبوه کلیک کنید.

افزایش نرخ باز کردن پیام Open Rate

افزایش نرخ باز کردن پیام رهیاب پیام گستران

همۀ ما روزانه تعداد بسیار زیادی پیام تبلیغاتی دریافت می‌کنیم و براساس عوامل مختلفی چون زمان ارسال، متن ابتدای پیام و موارد مختلف دیگر، بعضی از آن‌ها را باز می‌کنیم و بعضی از آن‌ها را حذف می‌کنیم. تنها قسمت پیام‌های دریافتی که ما حتما آن را مشاهده می‌کنیم شماره مخاطب و ارسال کننده پیام است. یعنی شماره ارسال کننده پیام یکی از اصلی‌ترین مواردی است که باعث می‌شود ما پیام را باز کنیم و متن آن را مطالعه کنیم.

حال شما تصور کنید هنگامی که شما صندوق پیام کوتاه تلفن همراه خود را باز می‌کنید مشاهده می‌کنید چند پیام دارید که باز نشده است. در بین این پیام‌ها یک پیام کوتاه وجود دارد که در قسمت نام فرستنده به جای شماره ارسال کننده پیام، نام کسب و کاری که پیام را برای شما ارسال کرده است درج شده است. به نظر شما احتمال اینکه این پیام را بازکنید و متن آن را مطالعه کنید بیشتر از سایر پیام‌ها نیست؟

افزایش احتمال باز شدن پیام که از آن با عنوان Open Rate هم یاد می‌شود یکی از مواردی است که کسب و کارها را تشویق می‌کند برای ارسال پیامک‌های انبوه خود از سرویس مسک پیامک استفاده کنند.

در این مقاله سعی کردیم به صورت کامل سرویس مسک Mask پیام کوتاه را به شما معرفی کنیم و برخی از مزایایی که باعث می‌شود بدون در نظر گرفتن هزینه راه اندازی این سرویس، کسب و کارها از آن استفاده کنند را بیان کردیم.

به شما پیشنهاد می‌کنیم پس از این مقاله، «بهترین روش های ارسال پیامک انبوه» را هم مطالعه کنید.

اگر در رابطه با این سرویس و نحوه راه‌اندازی آن سوالی دارید با شماره 02187110 تماس بگیرید و سوالات خود را از همکاران واحد فروش شرکت رهیاب پیام گستران بپرسید. ما در رهیاب پیام گستران آماده خدمت رسانی به شما هستیم.