تفاوت پیامک تبلیغاتی و پیامک یا همان اس ام اس خدماتی موضوعی است که در این مقاله میخواهیم شما را با آن آشنا کنیم.
آیا تا به حال به متن پیامکهای بالک و پیامکهایی که سازمانها و کسب و کارهای مختلف در طول روز برای شما ارسال میکنند توجه کردهاید؟
ابتدا به چند متن پیامکی که همین امروز برای من ارسال شده است توجه کنید:
«تا حالا به این فکر کردی که با کمتر از نصف حقوقات میتونی بری ترکیه؟
ما تو آژانس مسافرتی … با کمتر از نصف حقوقات تو رو میبریم ترکیه
فقط کافیه با شماره ******02188 تماس بگیری!»
پیامک دوم:
« مشترک گرامی ….
شماره اشتراک: *****318
سریال کنتور: *****001
رقم کنتور شما: 206500
از تاریخ: 11/08/1400
تا تاریخ: 27/09/1400
مبلغ قابل پرداخت: 2035000 ریال
شناسه قبض: ******018
شناسه پرداخت: *****2035
مهلت پرداخت: پرداخت فوری»
اگر توجه کنید متوجه میشوید که این دو پیام دارای مفاهیم متفاوتی هستند. پیامک اول یک پیامک تبلیغاتی است که با متنی خلاقانه نوشته شده است و سعی دارد با کمتر جلوه دادن هزینه سفر به ترکیه، مخاطب را متقاعد کند که از خدمات آژانس مسافرتی آنها استفاده کند.
اما پیامک دوم یک پیامک اطلاعرسانی قبض گاز است و هدف از ارسال آن اطلاع رسانی به مخاطب برای پرداخت قبض گاز است.
موضوع تفاوت پیامک تبلیغاتی و پیامک خدماتی را تا به اینجا داشته باشید تا ابتدا کمی در رابطه با بلک لیست ارسال پیامک با شما صحبت کنیم.
لازم به ذکر است که عبارت «بالک Bulk پیامک» به معنای ارسال پیامک انبوه است.
بلک لیست ارسال پیامک چیست؟
اپراتورهای خطوط تلفن همراه به دلیل ارسال پیامکهای انبوه تبلیغاتی برای کاربران و نارضایتی کاربران از دریافت این پیامکها، امکانی را ایجاد کردند که با استفاده از آن کاربران میتوانند دریافت پیامکهای تبلیغاتی از سامانه ارسال پیامک انبوه را مسدود کنند.
کاربرانی که دریافت پیامک تبلیغاتی خود را مسدود میکنند در بلک لیست ارسال پیامک انبوه قرار میگیرند و کسب و کارها دیگر نمیتوانند برای آنها پیامک انبوه ارسال کنند.
البته مسدود کردن دریافت پیامک انبوه باید به صورت روزانه انجام شود. یعنی افرادی که قصد دارند دریافت پیامک تبلیغاتی خود را مسدود کنند باید هر روز کدهای مربوط به هر اپراتور (کد ۱ به شماره ۸۹۹۹ برای مشترکین همراه اول، کد ۱ به شماره ۵۰۰۵ برای مشترکین ایرانسل، کد دستوری #۱۹۵* برای مشترکین رایتل و یا شماره گیری کد دستوری #۸۰۰* برای مشترکین کلیه اپراتورها) را ارسال کنند تا شماره آنها در بلک لیست قرار بگیرد.
همانطور که در بالا اشاره شد همهی پیامکهای انبوهی که ما روزانه دریافت میکنیم تبلیغاتی نیستند و پیامکهایی مانند پیامک رمز دوم پویا، پیامک تراکنش حساب و پیامک اطلاعرسانی قبض هم در بین پیامکهای انبوه تبلیغاتی برای ما ارسال میشود.
برای اطلاع از شرایط فعالسازی «سرویس مسک پیامک، ارسال پیامک با نام تجاری» کلیک کنید.
آیا با مسدود کردن دریافت پیامک انبوه، پیامکهای اطلاعرسانی هم برای ما ارسال نمیشود؟
برای اینکه مسدود کردن دریافت پیامک انبوه، برای کاربران مشکلساز نشود و کاربران تنها پیامکهای تبلیغاتی را دریافت نکنند؛ اپراتورهای تلفن همراه پیامکها را به دو دسته پیامک تبلیغاتی و پیامک خدماتی تقسیم کردند.
پیامک تبلیغاتی به پیامکهایی گفته میشود که با هدف تبلیغات، برای تعداد بسیار زیادی از افراد ارسال میشود.
پیامک خدماتی به پیامکهایی گفته میشود که با اهدافی غیر از تبلیغات، برای مخاطبان مشخصی ارسال میشود.
با توجه به تعریف پیامک تبلیغاتی و پیامک خدماتی، پیامکهایی که سازمانها و کسب و کارها تنها برای تعداد مشخصی از کاربران و مخاطبان خود ارسال میکنند در دسته پیامک خدماتی جای میگیرد.
نمونه خیلی آشنا پیامکهای خدماتی که سازمانها برای ما ارسال میکنند پیامک تراکنشهای حساب است و نمونه خیلی آشنای پیامک خدماتی که کسب و کارهای مختلف برای ما ارسال میکنند رمز ورود به پنل یا حساب کاربری است.
با تقسیم پیام کوتاه به دو دسته پیام کوتاه تبلیغاتی و پیام کوتاه خدماتی، پیام کوتاههایی مانند پیامکی که در ابتدایی متن بالا مشاهده کردید در دسته پیام کوتاه تبلیغاتی و پیامک دومی که در ابتدای متن مشاهده کردید در دسته پیامک خدماتی قرار گرفتند.
یعنی پیامکهایی که بانکها، سازمانها و کسب و کارهای مختلف جهت اطلاع رسانی کاربران خود ارسال میکنند امکان مسدد سازی ندارند. پیامکهای تراکش حساب، دریافت رمز دوم و دریافت قبض نمونههایی از پیامک خدماتی است.
برای آشنایی با «بهترین سامانه ارسال پیامک انبوه» کلیک کنید.
روش ارسال پیامک خدماتی
اکنون که با تفاوت پیامک تبلیغاتی و پیامک خدماتی آشنا شدید احتمالا این سوال برای شما پیش آمده است که:
نحوه استفاده و فعالسازی پیامک خدماتی چگونه است؟
برای ارسال پیامک خدماتی مراحل کاملا مشابه ارسال پیامک تبلیغاتی است. یعنی ابتدا شما باید یک خط برای ارسال پیامک انبوه خریداری کنید. در مرحله دوم باید براساس نیاز خود یکی از پنلهای ارسال پیامک انبوه SMS Online، SMS Plus و یا SMS Agent را انتخاب کنید و در نهایت سامانه ارسال پیامک انبوه خود را به تعداد اس ام اسی که میخواهید ارسال کنید شارژ کنید.
تنها تفاوت مراحل ایجاد یک پنل ارسال پیامک خدماتی با مراحل ایجاد یک پنل ارسال اس ام اس تبلیغاتی در نوع خطی است که خریداری میکنید. یعنی شما باید برای ارسال پیامک خدماتی یک خط خدماتی دریافت کنید.
برای اطلاع از «نحوه اجازه از مخاطبان برای ارسال پیامک انبوه» کلیک کنید.
هزینه و مدارک مورد نیاز برای دریافت خط خدماتی
برخلاف تصور برخی افراد و استفاده کنندگان از سامانه های ارسال پیامک انبوه، هزینه دریافت و خرید خط خدماتی مانند خط تبلیغاتی است و از نظر هزینه این دو نوع خط هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. تنها تفاوت این است که برای خرید خط خدماتی شما باید در قالب یک شخصیت حقوقی درخواست خود را ارائه دهید و به صورت شخصی نمیتوانید درخواست خرید خط خدماتی ارائه کنید.
برای دریافت خط خدماتی شما میتوانید درخواست خرید خط خدماتی را به جای اینکه از طرف خودتان ارائه دهید از طرف کسب و کار خود که ثبت رسمی شده است ارائه کنید.
با توجه به مواردی که در بالا ذکر شد، باید در خرید خط و سامانه ارسال پیامک خدماتی توجه داشته باشید که به هیچ عنوان هزینهی اضافهای پرداخت نکنید. اگر شرکتی که قصد دارید از آنجا خط خدماتی دریافت کنید از شما درخواست وجه اضافه کرد تخلف انجام داده است.
علاوه بر اینکه هزینه خرید خط خدماتی با هزینه خرید پنل و خط تبلیغاتی یکسان است؛ هزینه ارسال هر پیامک هم در خطوط خدماتی و خطوط تبلیغاتی یکسان است.
یعنی اگر شما برای ارسال هر پیامک تبلیغاتی مبلغ 16 تومان میپردازید؛ برای ارسال پیامک خدماتی هم باید همین مبلغ را بپردازید و هزینهی اضافهای برای ارسال پیامک خدماتی نباید پرداخت کنید.
شرکتهایی مانند رهیاب پیام گستران که خطوط خدماتی را ارائه میکنند علاوه بر مدارکی که برای خط تبلیغاتی از شما دریافت میکنند، یک ضمانتنامه و لیستی از شمارههای تلفن همراه مخاطبان هم برای خطوط خدماتی از شما خواهند گرفت.
ضمانتنامه به این دلیل دریافت میشود که کسب و کارها پس از دریافت خط خدماتی از طریق آن اقدام به ارسال پیامک تبلیغاتی نکنند.
دریافت لیست مخاطبان هم با این دلیل است که خطوط خدماتی برای اطلاعرسانی استفاده میشوند. یعنی شما کسب و کاری دارید که نیاز است برای مخاطبان خود پیامک خدماتی (از قبلی رمز ورود) ارسال کنید. به همین دلیل برای اثبات ادعای خود باید لیستی از مخاطبانی که دارید به شرکت رهیاب پیام گستران ارائه دهید تا صحت ادعای شما اثبات شود.
به جز ضمانت نامه و لیست مخاطبان سایر مراحل و مدارک مورد نیاز برای فعالسازی خط خدماتی کاملا مشابه خط تبلیغاتی است.
یکی از موارد موثر در موفقیت ارسال پیامک زمان ارسال است. مقاله «بهترین زمان ارسال پیامک تبلیغاتی» به صورت کامل این موضوع را شرح داده است.
امکان ارسال پیامک تبلیغاتی با خطوط خدماتی
با توجه به اینکه امکان مسدود سازی دریافت پیامک خدماتی برای کاربران وجود ندارد برخی از کسب و کارها برای گرفتن نتیجه بهتر در فرایند بازاریابی پیامکی خود ابتدا درخواست خط خدماتی میکنند سپس از طریق آن اقدام به ارسال پیامک تبلیغاتی میکنند.
پیامکهای خدماتی که کسب و کارهای مختلف ارسال میکنند قبل از ارسال توسط نرمافزارهای مختلف بررسی میشود و اگر مفهوم تبلیغاتی داشته باشد از ارسال آن جلوگیری میشود. علاوه بر چک کردن متن پیام قبل از ارسال، بعد از ارسال هم پیامکهای خدماتی به دو روش چک انسانی و چک با استفاده از ربات مورد بررسی اپراتورهای ارسال پیامک قرار میگیرد. به همین کسب و کارها امکان ارسال پیامک تبلیغاتی را ندارند.
اما اگر به هر دلیلی کسب و کاری با استفاده از خطوط خدماتی اقدام به ارسال پیامک تبلیغاتی کند علاوه بر اینکه خط خدماتی او مسدود میشود ضمانتنامهای هم که ارائه داده است در سریعترین زمان ممکن به نفع اپراتور ضبط میشود.
علاوه بر مسدود کردن و ضبط ضمانتنامه، ارسال پیامک تبلیغاتی برای افرادی که از قبل دریافت پیامک تبلیغاتی خود را مسدود کردهاند نتیجهای ندارد. زیرا این افراد حساسیت و نارضایتی بسیار بالایی نسبت به دریافت پیامک تبلیغاتی دارند و به دلیل همین حساسیت بالا هر روز اقدام به مسدود سازی خط خود میکنند.
این افراد علاوه بر اینکه توسط پیامک به استفاده از خدمات کسب و کار ترغیب نمیشوند؛ معمولا نسبت به این اقدام کسب و کارها واکنش هم نشان میدهند و معمولا اقدام به شکایت قضایی میکنند.
شاید موضوع شکایت مخاطبان از کسب و کارها به دلیل ارسال پیامک تبلیغاتی برای افرادی که حساسیتی نسبت به دریافت پیامک تبلیغاتی ندارند تعجب آور باشد؛ اما این موضوع کاملا صحت دارد.
در این مقاله سعی کردیم شما را با موضوع خط خدماتی و ارسال پیامک خدماتی آشنا کنیم و تفاوت پیامک تبلیغاتی و پیامک (SMS) خدماتی را برای شما شرح دهیم.
به شما پیشنهاد میکنیم مقاله «انتخاب مخاطبان هدف برای ارسال پیامک تبلیغاتی» و «روش کسب اجازه از مخاطبان برای ارسال پیام کوتاه» را مطالعه کنید.
امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید.